- Naczelnik Wydziału
Grzegorz Janiec
tel. (15) 643 36 50
pokój 411
e-mail: g.janiec (at) stalowowolski.pl - Administracja Budowlana / Gmina Zaleszany, Pysznica
Halina Pałka,
Pok. 409
tel. 15 643 36 49 - Administracja Budowlana / Gmina Stalowa Wola: os. Sochy, Posanie, Karnaty, Poręby, Pławo, Na Skarpie, Flisaków, Lasowiaków, Zasanie, Energetyków)
Grzegorz Nawrocki
Pok. 410
tel. 15 643 36 48
- Administracja Budowlana / Gmina Stalowa Wola: os. Śródmieście, Pławo, Centralne, Fabryczne, Na Skarpie, Flisaków, Lasowiaków, Metalowców)
Lech Żak
Pok. 410
tel. 15 643 36 48
- Administracja Budowlana / Gmina Stalowa Wola: os. Poręby, Rozwadów, Charzewice, Piaski, Dolina, Młodynie, Widok)
Grażyna Żyszkiewicz
Pok. 410
tel. 15 643 36 48
- Administracja Budowlana / Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Zaklików sołectwa: Zaklików, Józefów, Karkówka, Łysaków, Baraki Nowe, Baraki Stare, Zdziechowice Pierwsze, Zdziechowice Drugie)
Anna Grzywacz
Pok. 301
tel. 15 643 36 51
- Administracja Budowlana / Gmina Bojanów, Zaklików, sołectwa: Antoniówka, Dąbrowa, Gielnia, Irena, Goliszowiec, Lipa i Łążek), Gm. Stalowa Wola – zaświadczenia o samodzielności lokali
Aleksandra Stróż
Pok. 301
tel. 15 643 36 51 - Administracja Budowlana / Gmina Bojanów, Zaklików, sołectwa: Antoniówka, Dąbrowa, Gielnia, Irena, Goliszowiec, Lipa i Łążek), Gm. Stalowa Wola – zaświadczenia o samodzielności lokali
pok. 301
tel. 15 643 36 51
Referat Środowiska:
- Kierownik Referatu
Informacje o środowisku, edukacja ekologiczna, rybactwo śródlądowe
Witold Tutak
Pok. 304
tel. 15 643 36 47
srodowisko2 (at) stalowowolski.pl - Ochrona powietrza, ochrona przed hałasem i polami elektromagnetycznymi oraz rolnictwo
Justyna Koper - Kędra
Pok. 304
tel. 15 643 36 47 - Gospodarka wodno - ściekowa
Pok. 412
tel. 15 643 36 51 - Gospodarka odpadami
Monika Klockiewicz
Pok. 303
tel. 15 643 36 05 - Geolog Powiatowy
Alicja Zabawa
Pok. 303
tel. 15 643 36 05
Referat Leśnictwa i Ochrony Przyrody:
- Kierownik Referatu
Hubert Karwan
Pok. 412
tel. 15 643 36 00
kom. 530 290 156
e-mail: lasy (at)stalowowolski.pl
- Lasy, łowiectwo, ochrona przyrody:
Pok. 302
tel. 15 643 36 00 - Nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa:
Jacek Madej
Pok. 302
tel. 15 643 36 04
kom. 530 310 056
Załatwianie spraw (dokumenty urzędowe, formularze) >>>link<<<
Do zadań Wydziału Architektoniczno – Budowlanego i Środowiska należy w szczególności:
1)w zakresie architektoniczno – budowlanym:
- nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego w zakresie kompetencji Starosty,
- wydawanie decyzji:
a) o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę,
b) o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę lub wykonanie robót budowlanych,
c) o zmianie pozwolenia na budowę w razie istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego,
d) o przeniesieniu decyzji o pozwoleniu na budowę na rzecz innej osoby,
e) rozstrzygającej o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości i określenia granic niezbędnej potrzeby i warunków korzystania z tej nieruchomości w celu wykonywania prac przygotowawczych lub robót budowlanych,
f) o pozwoleniu na rozbiórkę obiektów budowlanych,
g) o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych dla dróg gminnych i powiatowych- w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2008r. Nr 193, poz.1194 z późn. zm.) o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg powiatowych, - udzielanie bądź odmawianie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno –budowlanych po wcześniejszym uzyskaniu upoważnienia właściwego ministra,
- przekazywanie organom nadzoru budowlanego kopii decyzji, postanowień, zgłoszeń wynikających z przepisów prawa budowlanego oraz zawiadamianie tych organów o nieprawidłowościach stwierdzonych przy wykonywaniu robót budowlanych lub utrzymaniu obiektu budowlanego,
- nakładanie obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w oparciu o przepisy wykonawcze,
- przyjmowanie zgłoszeń o budowie i wykonywaniu robót budowlanych oraz zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego, oraz wnoszenie w uzasadnionych przypadkach w formie decyzji administracyjnej - sprzeciwu w tych sprawach,
- sprawdzanie zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wymogami ochrony środowiska, wymaganiami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wymogami decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz przepisami techniczno - budowlanymi,
- sprawdzanie kompletności projektu oraz zachowania jego właściwej formy w oparciu o wytyczne zwarte w przepisach wykonawczych, jak również posiadania stosowych opinii uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń – wynikających z przepisów wykonawczych,
- nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym,
- prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę oraz rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę oraz ich przekazywanie do organu wyższego stopnia w terminie do piątego dnia każdego miesiąca,
- prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu Prawa budowlanego w sprawach:
a) wznowienia postępowania,
b) uchylenia decyzji,
c) stwierdzenia wygaśnięcia decyzji, - wydawanie inwestorom dzienników budowy lub rozbiórki,
- przyjmowanie zgłoszeń o rozbiórce obiektów budowlanych i zgłaszanie sprzeciwu w uzasadnionych przypadkach w tych sprawach,
- uczestniczenie, na wezwanie organów nadzoru budowlanego w czynnościach inspekcyjnych i kontrolnych oraz udostępnianie wszelkich dokumentów i informacji związanych z tymi czynnościami,
- wydawanie zaświadczeń o powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych,
- wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokali,
- Przekazywanie kopii decyzji o pozwoleniu na budowę oraz kopii projektu zagospodarowania obiektów kubaturowych do Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami.
2) w zakresie geologii:
- wydawanie koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż nieobjętych własnością górniczą udokumentowanych na obszarze do 2ha i wydobyciu rocznym poniżej 20000 m3,, bez użycia materiałów wybuchowych,
- ustalenie formy i wielkości zabezpieczenia ewentualnych roszczeń związanych z interesem państwa lub szczególnie ważnym interesem publicznym, związany w szczególności z ochroną środowiska lub gospodarką kraju, mogących powstać wskutek wykonywania działalności objętej koncesją,
- odmowa udzielenia koncesji,
- zmiana warunków udzielonych koncesji,
- przenoszenie koncesji na rzecz innego podmiotu,
- cofanie lub ograniczanie koncesji bez odszkodowania jeżeli przedsiębiorca narusza wymogi ustawy, w szczególności dotyczące ochrony środowiska lub racjonalnej gospodarki złożem, albo nie wypełnia warunków określonych w koncesji, w tym nie podejmuje określonej nią działalności albo trwale zaprzestaje jej wykonywania,
- stwierdzenie wygaśnięcia koncesji,
- przekazywanie państwowej służbie geologicznej dokumentów stanowiących podstawę do dokonania odpowiednio wpisu bądź wykreślenia w rejestrze obszarów górniczych,
- zatwierdzanie projektów robót geologicznych, których wykonanie nie wymaga uzyskania koncesji,
- przyjmowanie projektów robót geologicznych wykonywanych w celu wykorzystania ciepła Ziemi,
- przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze rozpoczęcia robót geologicznych,
- zobowiązywanie tego, kto uzyskał decyzję o zatwierdzeniu projektu robót geologicznych do wykonania za wynagrodzeniem dodatkowych czynności, w szczególności robót, badań, pomiarów lub pobrania dodatkowych próbek, jeżeli wymagają tego potrzeby bezpieczeństwa powszechnego, ochrony środowiska lub rozpoznania budowy geologicznej kraju, w tym racjonalnej gospodarki złożami kopalin,
- zgłaszanie sprzeciwu do projektów robót geologicznych wykonywanych w celu wykorzystania ciepła Ziemi, gdy nie odpowiadają one przepisom prawa lub zagrażają środowisku,
- zatwierdzanie dokumentacji geologicznej złoża kopaliny, hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej
- przyjmowanie innej dokumentacji geologicznej
- nakazanie dokonania zmian dokumentacji geologicznej, w tym wykonania dodatkowych prac geologicznych w przypadku stwierdzenia istotnych różnic pomiędzy dokumentacją, a stanem rzeczywistym,
- zatwierdzanie zmian dokumentacji geologicznej,
- przekazywanie kopi wydanych decyzji dotyczących dokumentacji geologicznych, organom wykonawczym jednostek samorządu terytorialnego – których terenów dotyczy dokumentacja, dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej – w przypadku dokumentacji hydrogeologicznej, właściwym miejscowo organom administracji geologicznej,
- gromadzenie, przechowywanie, ochrona i udostępnianie informacji geologicznej w zakresie swoich właściwości,
- wydawanie zgody na zmianę kryteriów bilansowości złoża,
- przyjmowanie informacji o zmianach zasobów złoża kopaliny,
- przyjmowanie informacji (w cyklach półrocznych) o opłatach eksploatacyjnych za wydobytą kopalinę,
- ustalenie opłaty eksploatacyjnej w przypadku niedopełnienia przez przedsiębiorcę obowiązku wniesienia opłaty lub wniesienia opłaty innej od należnej,
- ustalanie opłaty dodatkowej za prowadzenie działalności z rażącym naruszeniem warunków koncesji lub zatwierdzonym projekcie robót geologicznych,
- wstrzymywanie działalności prowadzonej z naruszeniem warunków określonych w koncesji, bez zatwierdzonego projektu robót geologicznych lub z naruszeniem określonych w nim warunków, bez przedłożonego projektu robót geologicznych, który nie podlega zatwierdzeniu, lub z naruszeniem określonych w nim warunków, a w przypadku potrzeby nakazanie podjęcia czynności mających na celu doprowadzenie środowiska do należytego stanu,
- opiniowanie gminnych projektów studium zagospodarowania przestrzennego,
- opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych,
- uzgadnianie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o warunkach zabudowy w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych.
3) w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód:
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących gospodarki ściekowej, ujęć wód podziemnych i powierzchniowych,
- prowadzenie postępowań egzekucyjnych w sprawach dotyczących obowiązków wynikających z decyzji lub postanowień, oraz prowadzenie okresowych przeglądów pozwoleń wodnoprawnych,
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie gospodarki ściekowej, ujęć wód podziemnych i powierzchniowych,
- gromadzenie informacji związanych z gospodarką wodną i ściekową,
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych zawierających wnioski o wydanie pozwoleń wodnoprawnych i wydanych pozwoleń wodnoprawnych w zakresie: poboru wód, wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, wykonania urządzeń wodnych, rolniczego wykorzystania ścieków oraz decyzjach nakazujących usunięcie drzew i krzewów.
4) w zakresie budownictwa wodnego:
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących budownictwa wodnego,
- ustalanie linii brzegu wód nie będących wodami morskimi i granicznymi,
- gromadzenie informacji związanych z gospodarką wodną,
- prowadzenie kontroli obiektów służących gospodarce wodnej,
- prowadzenie postępowania egzekucyjnego w sprawie egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa Wodnego i decyzji administracyjnych w zakresie budownictwa wodnego,
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych zawierających wnioski o wydanie pozwoleń wodnoprawnych i wydanych pozwoleń wodnoprawnych w zakresie wykonania urządzeń wodnych.
5) w zakresie melioracji:
- zatwierdzanie statutów spółek wodnych,
- prowadzenie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych w tym wydawanie decyzji administracyjnych,
- wydawanie decyzji w sprawach rozwiązywania spółek wodnych, ustalania zarządu komisarycznego i likwidacji spółek,
- wydawanie decyzji, pozwoleń wodnoprawnych na wykonywanie urządzeń melioracyjnych,
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych zawierających wnioski o wydanie pozwoleń wodnoprawnych i wydanych pozwoleń wodnoprawnych w zakresie: wykonania urządzeń melioracji szczegółowych.
6) w zakresie ochrony przed powodzią:
- wydawanie decyzji zobowiązujących do usuwania drzew rosnących na wałach przeciwpowodziowych,
- uczestniczenie w przeglądach wałów powodziowych,
7) w zakresie rybactwa śródlądowego:
- wydawanie i cofanie kart wędkarskich oraz kart do łowienia podwodnego,
- wydawanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wód nieżeglownych w wodach żeglownych,
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją sprzętu pływającego do połowu ryb,
- prowadzenie spraw związanych z organizacją Społecznej Straży Rybackiej,
- wydawanie legitymacji społecznym strażnikom rybackim.
8) w zakresie gospodarki odpadami:
- współpraca w przygotowaniu pozwoleń zintegrowanych w części dotyczącej gospodarki odpadami,
- przygotowanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów,
- przygotowanie zezwoleń na zbieranie odpadów,
- przygotowanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów,
- przygotowanie zezwoleń na transport odpadów,
- przygotowywanie decyzji w zakresie wydawania, ograniczania, cofania, zmiany pozwoleń i zezwoleń dotyczących gospodarki odpadami,
- prowadzenie rejestru posiadaczy odpadów prowadzących działalność w zakresie przetwarzania, zbierania lub transportu odpadów, zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie takiej działalności,
- przygotowanie decyzji nakładających na sprawcę wypadku obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami z wypadków,
- prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem odpadami z wypadków, gdy gospodarowania tego dokonuje sam starosta,
- prowadzenie kontroli przestrzegania przez podmioty gospodarujące odpadami, przepisów ustawy prawo ochrony środowiska i ustawy o odpadach w zakresie objętym właściwością Starosty,
- zobowiązanie podmiotów prowadzących instalację do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego,
- prowadzenie egzekucji administracyjnej w zakresie gospodarki odpadami,
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem zasad oraz trybu udzielania i rozliczania dotacji celowej z budżetu Powiatu Stalowowolskiego na dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z demontażem, usuwaniem i unieszkodliwianiem elementów zawierających azbest.
9) w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego:
- wydawanie, ograniczanie, cofanie, zmiana decyzji udzielających pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
- wydawanie decyzji dot. zezwolenia na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji,
- przeprowadzenie postępowania kompensacyjnego – wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza dla nowo wybudowanej instalacji lub zmienionej w sposób istotny, lokalizowanej na obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości powietrza,
- przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko
- prowadzenie kontroli przestrzegania i stosowania przez podmioty przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością starosty.
- prowadzenie egzekucji administracyjnej w zakresie ochrony powietrza,
- prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach z zakresu ochrony powietrza oraz udostępnianie tych informacji.
- Zobowiązywanie podmiotów prowadzących instalację do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego.
10) w zakresie ochrony przed hałasem i polami elektromagnetycznymi:
- wydawanie ograniczanie, cofanie oraz zmiana decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu w środowisku dla prowadzących działalność gospodarczą,
- przyjmowanie zgłoszeń instalacji emitujących pola elektromagnetyczne z których emisja nie wymaga pozwolenia mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko,
- prowadzenie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów w zakresie o ochronie środowiska przez podmioty w zakresie objętym właściwością starosty,
- prowadzenie egzekucji administracyjnej w zakresie ochrony przed hałasem i polami elektromagnetycznymi,
- prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach z zakresu ochrony przed hałasem i polem elektromagnetycznym oraz udostępnienie tych informacji,
- wydawanie decyzji zobowiązujących podmioty negatywnie oddziałujące na środowisko do usunięcia przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko i przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
- zobowiązywanie podmiotów prowadzących instalację do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego.
11) w zakresie pozwoleń zintegrowanych:
- wydawanie, ograniczanie, cofanie, zmiana pozwoleń zintegrowanych,
- prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach z zakresu pozwoleń zintegrowanych oraz udostępnianie tych informacji.
12) w zakresie ochrony powierzchni ziemi:
- prowadzenie spraw związanych z okresowymi badaniami jakości gleby i ziemi,
- prowadzenie spraw związanych z obserwacją terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi.
- prowadzenie spraw dotyczących identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
- prowadzenie wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.
13) w zakresie gospodarowania środkami finansowymi przekazywanymi na ochronę środowiska i gospodarkę wodną:
- opiniowanie pod względem merytorycznym celowości planowanych do poniesienia wydatków w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
14) w zakresie leśnictwa:
- wydawanie decyzji w sprawach przyznawania środków na pokrycie kosztów zalesiania oraz zamiany lasów na użytek rolny,
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem i zatwierdzaniem uproszczonych planów urządzania lasów o powierzchni powyżej 10 ha oraz inwentaryzacji stanów lasów o powierzchni do 10 ha nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
- wydawanie decyzji w sprawach pozyskania drewna niezgodnie z uproszczonym planem urządzania lasów,
- wydawanie opinii w sprawie rocznego planu zalesiania gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa opracowywanych przez nadleśnictwa,
- współpraca z właścicielami gruntów korzystającymi z ustawy o zalesieniach gruntów porolnych,
- dokonywanie ocen udatności upraw leśnych,
- prowadzenie spraw związanych z naliczaniem wysokości ekwiwalentów z tytułu wyłączenia gruntów z upraw rolnych i prowadzenia upraw leśnych, wstrzymywaniem wypłat w przypadku stwierdzenia niezgodności z planem zalesienia lub uproszczonym planem urządzenia lasu oraz nakazywaniem zwrotu pobranego ekwiwalentu w przypadku zniszczenia uprawy w wyniku celowego działania,
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem zabiegów ochronnych i zwalczających w przypadku wystąpienia organizmów szkodliwych w stopniu zagrażającym trwałości lasów,
- dokonywanie oceny udatności upraw na gruntach porolnych zalesionych na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
- wydawanie decyzji w sprawie uznania za las ochronny lub pozbawienie go tego charakteru – w stosunku do lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa.
15) w zakresie łowiectwa:
- wydawanie decyzji w sprawie wydawania zezwoleń na chwytanie i przetrzymywanie dzikiej zwierzyny,
- wydawanie decyzji w sprawie zezwolenia na posiadanie i hodowanie psów rasy chart i ich mieszańców,
- przygotowywanie umów dzierżawnych dla polnych obwodów łowieckich i zmiany tych umów,
- przygotowywanie aneksów do umów dzierżawnych w sprawie wysokości tenuty dzierżawnej,
- przygotowywanie podziału czynszów dzierżawnych pomiędzy gminy i nadleśnictwa,
- wydawanie decyzji w sprawie odłowu lub odstrzału redukcyjnego zwierzyny.
16) w zakresie ochrony przyrody:
- prowadzenie rejestru posiadaczy roślin i zwierząt należących do gatunków podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa UE,
- przygotowywanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzew lub krzewów na gruntach stanowiących mienie gminne,
- ustalanie opłat za usunięcie drzew i krzewów,
- ustalanie kar pieniężnych za zniszczenie drzew lub krzewów oraz za ich usuwanie bez wymaganego zezwolenia,
- przygotowywanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów lub pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych albo powodujących zaspy śnieżne,
- ustalanie odszkodowań za drzewa i krzewy oraz za ich usunięcie w przypadku gdy stwarzają one utrudnienia w ruchu kolejowym oraz w razie braku umowy stron,
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych zawierających wnioski o wydanie zezwoleń oraz wydawanych zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, decyzji o wymiarze administracyjnych kar pieniężnych za zniszczenie terenów zieleni, drzew, zadrzewień lub krzewów oraz usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia.
17) w zakresie informacji o środowisku:
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o środowisku i jego ochronie,
- udostępnianie informacji z zakresu ochrony środowiska,
- wprowadzanie dokumentów do Biuletynu Informacji Publicznej.
18. w zakresie edukacji ekologicznej oraz pozyskiwania dla Powiatu środków pozabudżetowych dotyczących projektów z zakresu ochrony środowiska:
- Inicjowanie oraz koordynowanie akcji ekologicznych, programów, konkursów, szkoleń, warsztatów, wycieczek w zakresie edukacji ekologicznej we współpracy z lokalnymi samorządami, szkołami, bibliotekami oraz organizacjami pozarządowymi.
- gromadzenie informacji dotyczących możliwości pozyskania i wykorzystania dostępnych pozabudżetowych środków finansowych na realizację projektów z zakresu edukacji ekologicznej,
- inicjowanie i koordynacja działań w celu pozyskania środków pomocowych, stanowiących uzupełnienie funduszy unijnych,
- sporządzanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektów ze środków pozabudżetowych,
- współdziałanie z merytorycznymi wydziałami i jednostkami organizacyjnymi powiatu w zakresie wdrażania i realizacji projektów współfinansowanych ze środków pozabudżetowych, zgodnie z regułami i zasadami instytucji wdrażających, kompleksowa realizacja projektów.